تولید محتوای جامعه اطلاعاتی را فقط در اختیار دولت نبینیم

دلگرم- زارعیان: باید یک آشتی میان تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران ایجاد کنیم.

تولید محتوای جامعه اطلاعاتی را فقط در اختیار دولت نبینیم

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در نشست تخصصی بررسی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی درباره فواید تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی، پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشتیم و همچنین کمبودهایی که در این راه وجود داشته و دارد، نظراتش را بیان کرد.

به گزارش دلگرم به نقل از ایسنا، دکتر داود زارعیان - مدرس دانشگاه - در این نشست که در دفتر مطالعات برنامه‌ریزی و رسانه‌ها برگزار شد، این پرسش را مطرح کرد که چرا تولید محتوا امروزه به عنوان یک ضرورت جدی مطرح شده است؟

وی در همین زمینه اظهار کرد: بین سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ اگر به خاطر داشته باشید، وقتی اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی برگزار شد، شاید روزهای اول موضوع شکاف دیجیتالی فقط از بُعد فنی و دسترسی مردم دیده می‌شد و شاید خیلی از ما حتی در ایران این نگاه را داشتیم که چکار کنیم که تعداد مشترکانمان در بخش تلفن ثابت، همراه و اینترنت بیشتر شود اما وقتی اعلامیه اصول تصویب شد، دیدیم که به هر دو بُعد پرداخته شد؛ یعنی هم بعد فنی و هم بعد محتوایی و هر دو مورد توجه قرار گرفت.

نکته بسیار جالبی در بندهای اعلامیه اصول وجود دارد که دوستان را ارجاع می‌دهم که حتما آن‌ها را ملاحظه کنند.

او سپس گفت: در بحث محتوایی که امروزه به آن پرداخته می‌شود اعلامیه اصول جامعه اطلاعاتی، دولت‌ها را مسئول تأمین محتوا نمی‌داند بلکه همه افراد جامعه،‌ سازمان‌ها و نهادهای مدنی را مسوول تولید محتوا می‌داند؛ بنابراین خواهشم از دوستان این است که روی این نکته بیشتر تمرکز و توجه داشته باشید.

اگر ما بخواهیم تولید محتوا را فقط در اختیار دولت و سیاست‌گذاران دولتی ببینیم مسلما به جایی نخواهیم رسید همان‌طور که در سایر بخش‌ها به جایی نرسیدیم.

زارعیان در ادامه این نشست به برشمردن چندین بند از اعلامیه اصول پرداخت و ادامه داد: اعلامیه اصول دو الی سه بند خیلی جدی دارد که من به آن‌ها اشاره می‌کنم؛ اول اینکه دولت‌ها همچنین بخش خصوصی جامعه مدنی و سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های بین‌المللی، نقش و مسئولیت مهمی در توسعه جامعه اطلاعاتی دارند که یکی از آن‌ها دولت است و بقیه دولت نیست.

دومین بند از بنیادهای اساسی جامعه اطلاعاتی در برگیرنده همه اقشار این است که در آن همگان بتوانند به اطلاعات، ایده‌ها و دانش‌ها دسترسی داشته باشند، در نتیجه وقتی دسترسی همگانی و انتشار ایده‌های همگانی در جامعه اطلاعاتی مطرح می‌شود ما نمی‌توانیم در توسعه جامعه اطلاعاتی به‌ویژه در محتوا به این نکته توجه نکنیم و فقط بخواهیم که دولت این کار را انجام بدهد یا دولت بخواهد مقابل تولیدکنندگان محتوا قوانینی را بگذارد که مانع شود.

او به گفته‌هایش اضافه کرد: در بند بعدی جامعه اطلاعاتی قید شده است که پدیدآورندگان محتوا، ناشران، تهیه‌کنندگان، آموزگاران، مربیان، کتابدارها و ... باید نقشی فعال در ارتقاء جامعه اطلاعاتی داشته باشند که من فکر می‌کنم شاید یکی از راه‌های گریز از این مشکل و مسائلی که ما در حوزه محتوا در جامعه اطلاعاتی داریم این است که به همگان اجازه دهیم که این کار را دنبال کنند.

جا دارد در اینجا به صحبت‌های یکی از دوستان اشاره کنم و تأکید کنم که استراتژی ما در ایران تا به حال در حوزه استفاده از اینترنت فقط دانلود بوده است، در حالی که باید به استراتژی آپلود تبدیل شود؛ یعنی در واقع به جای اینکه فقط مصرف‌کننده باشیم، باید تولیدکننده هم باشیم.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات در بخشی دیگر از این نشست تخصصی به سازمان ملل و اتحادیه بین‌المللی ارتباطات ۲ اشاره کرد و یادآور شد: بعد از برگزاری اتحادیه بین‌المللی ارتباطات ۲، دو اجلاس برگزار شد که در جهت توسعه ارتباطات چندین پیشنهاد ارائه شد که به نظرم سه پیشنهاد اساسی‌تر به نظر می‌رسید، ۱- خصوصی‌سازی، ۲- آزادسازی و ۳- مقررات‌زدایی یا مقررات گستری که به نظرم خصوصی‌سازی را با اما و اگرها و مسائل زیادی بالاخره انجام دادیم همچنین نهاد تنظیم مقررات‌مان در ایران خیلی دیر و همراه با نقص تشکیل شد و اما آزادسازی را همچنان انجام نداده‌ایم و به آن نرسیده‌ایم.

علیرغم اینکه ما دیر وارد این عرصه‌ها شدیم اما تحولات در این حوزه‌ها خیلی سریع شکل گرفت و ما امروزه شاهد توسعه فنی زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف هستیم.

البته هر چند که رضایت‌بخش نیست اما قابل توجه بوده است.

وی در ادامه سخنانش به آمار استفاده مردم از اینترنت همراه اول اشاره کرد و گفت: اخیرا از دوستان همراه اول آماری گرفتم که خیلی برایم جالب بود.

ما در سه الی چهار ماه گذشته میزان مصرف اینترنت‌مان در همراه اول توسط مردم بین سه الی چهار ترابایت بود ولی در حال حاضر رقم این مصرف‌کنندگان به ۳۰ برابر رسیده و به بالای ۱۰۰ ترابایت رسیده است.

در اینجا یک بحث مطرح می‌شود و آن اینکه مردم چه چیزی مصرف می‌کنند و آیا در این چند ماه محتوای ما خیلی افزایش پیدا کرده است که مردم اینقدر مصرف داشته‌اند؟‌ پیرو این بحث جا دارد بگویم ما گوشی‌های هوشمند را در دست مردم قرار داده‌ایم؛ گوشی‌هایی که در هر زمان و مکانی می‌توانند از اینترنت استفاده کنند و در عین حال حجم دانلود هم بالا رفته است و مصرف مردم فقط به حوزه دانلود مربوط می‌شود که باید برای آن طرف قضیه توسط گروه‌های مختلفی که در این عرصه دست‌اندرکار هستند فکر جدی شود.

او در ادامه همین بحث توضیح داد: اگر بنا باشد ما به همین سرعت زیرساخت‌ها را توسعه بدهیم مطمئن باشید که کمتر از یک سال ما نسل چهار تلفن همراه را هم در ایران توسعه خواهیم داد.

با دسترسی مردم به گوشی‌های هوشمندی که بسیار ارزان در اختیارشان قرار می‌گیرد، روز به روز مصرف اینترنت و شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌کند اما از آن طرف در بخش تولید محتوا ما دچار مشکل هستیم که باید مشکل را حل کنیم.

به نظرم کنار همه این بحث‌ها یک اتفاق خوب دیگر هم در جامعه ما در حال رخداد است و آن این که سواد رسانه‌ای جامعه در حال توسعه است.

جامعه‌ای که تا دیروز خیلی کم می‌توانست از فناوری‌های نوین ارتباطی استفاده کند، امروزه بیشتر به این سمت و سو رفته است که این به نظرم یک اتفاق خوب است و باید این اتفاقات در جامعه جدی گرفته شود.

این استاد ارتباطات در بخش دیگری از سخنانش در نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی به بحث مدارس هوشمند در سطح کشور اشاره کرد.

وی در این زمینه تصریح کرد: بالاخره ما در جامعه، مدارس هوشمند را توسعه می‌دهیم.

ما در مدارس هوشمند بیشترین مسائلی که به کاربران یاد می‌دهیم این است که چگونه دانلود کنند.

به جای اینکه تولید کنیم. ما در بحث تولید محتوا فقط در حال تولید تکس هستیم، یعنی جاذبه‌های لازم را برای استفاده‌کنندگان در داخل کشور در اختیارشان نمی‌گذاریم.

به هر حال درست است که ما در این زمینه عقب هستیم اما در دو سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته اینترنت پرسرعت به افراد واگذار شده است و در سال ۹۴ هم معادل سال‌های گذشته ما واگذاری خواهیم داشت.

دسترسی‌ها سریع‌تر خواهد شد و سرعت‌ها بالاتر می‌رود. همچنین افزایش پهنای باند هم خواهیم داشت.

بنابراین ما مدام در حوزه فنی به سرعت پیش می‌رویم ولی در عین حال باید تلاش کنیم که این طرف هم تغییرات و تحولات اساسی را ایجاد کنیم.

زارعیان در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: من فکر می‌کنم شاید یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در تولید محتوا در ایران رخ بدهد این است که یک آشتی میان تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران ایجاد کنیم.

همچنین در عین حال یک اعتمادی میان آن‌ها به‌وجود بیاوریم و فرض را بر این بگیریم که فضای مجرمانه، فضای جدی نیست بلکه فضای تولید محتوا فضای جدی است که باید دست به دست هم بدهیم تا ان‌شاءالله مباحث را پیش ببریم.

-----------------------------------------------------------------------------

توجه: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی مجله اینترنتی دلگرم لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق ایمیل info@delgarm.com برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم منتشر گردد.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه